Σενάρια Χρήσης

Σενάριο 1: Δημιουργία Λογαριασμού - Ιστορικού

Το σενάριο αυτό παρουσιάζεται ως βασικό διότι στην ουσία οι λειτουργίες και τα βήματα που συμπεριλαμβάνονται σε αυτό είναι απαραίτητα ως προϋπόθεση και για την υλοποίηση οποιουδήποτε από τα υπόλοιπα σενάρια που παρουσιάζονται στη συνέχεια.

  • Εγγραφή - Ίδρυση λογαριασμού
  • Δημιουργία και επεξεργασία φακέλου υγείας (προφίλ – ιστορικό)
  • Προβολή φακέλου υγείας (Patient Record)
  • Καθορισμός «Συμπαραστάτη» (Proxy)

Πλαίσιο

Στις 10/05/2015, η κα Γεωργία Νικολαΐδου, αφού έμαθε για την ύπαρξη του νέου ηλεκτρονικού συστήματος PinCloud, αποφασίζει να προχωρήσει σε εγγραφή στο σύστημα και να κάνει χρήση των υπηρεσιών που αυτό προσφέρει.
Η κα Γεωργία Νικολαΐδου, ετών 64 (17/10/1951), κάτοικος Γεωρ. Παπανδρέου 3, Συκιές 56626, Θεσσαλονίκης (τηλ. +30 2310 344 432, κιν. +30 6977 81 61 82, e-mail: g.nikolaidou1951@gmail.com) με ΑΜΚΑ 17105199999 και ομάδα αίματος ΑΒ+, είναι σακχαροδιαβητική από 15 ετίας. Τελευταία μέτρηση γλυκόζης πλάσματος 250 mg/dL μια ώρα πριν την εγγραφή της) και πάσχει από αρτηριακή υπέρταση διαγνωσθείσα πριν από 7 χρόνια (αρτ. πίεση 140/90 αφότου πάρει τα φάρμακά της). Είναι υπέρβαρη (ύψος: 1,62μ, βάρος στις 10-11-2014, 85kg). Λαμβάνει το αντιδιαβητικό φάρμακο Solosa εδώ και 10 χρόνια από το στόμα, 1 ταμπλέτα ημερησίως των 4mg μετά το φαγητό. Επίσης κάνει υποδόριες ενέσεις ινσουλίνης (Protaphane Penfill) εδώ και αρκετά χρόνια (23/3/2008) πρωί-βράδυ 20 μονάδες (U) κάθε φορά πριν από τα αντίστοιχα γεύματα. Για ρύθμιση της υψηλής της πίεσης λαμβάνει το αντιϋπερτασικό φάρμακο Dosturel των 75 mg, μια ταμπλέτα κάθε πρωί από τότε που διαγνώστηκε με υπέρταση. Μέχρι στιγμής έχει κάνει μια εγχείρηση σκωληκοειδίτιδας όταν ήταν 17 χρονών καθώς και χολοκυστεκτομή πριν 15 χρόνια (20/8/2000) στο νοσοκομείο ΑΧΕΠΑ. Έχει σχετικά καλή για την ηλικία της φυσική κατάσταση αφότου μπορεί και ασκείται καθημερινώς κάνοντας μισή ώρα περπάτημα στην παραλιακή (περίπου 2km). Επίσης ότι έχει κάνει για φέτος το αντιγριπικό εμβόλιο πριν 15 μέρες και είχε εμφανίσει μία αλλεργία μετά από τσίμπημα μέλισσας τον περασμένο Αύγουστο. Έχει στίγμα μεσογειακής αναιμίας από τη μητέρα της. Τέλος διαθέτει ένα πρόσφατο ηλεκτροκαρδιογράφημα (σκαναρισμένο αρχείο: Kardiografima.gif, με διάγνωση «Άσφυγμη Ηλεκτρική Δραστηριότητα (ΑΗΔ)») που της είχε κάνει ο καρδιολόγος της (Δημητριάδης Γ. Ιωάννης, Ειδικός Καρδιολόγος, Διευθ. Πρεμετής 2 & Επταπυργίου 67, Συκιές 56626 Θεσσαλονίκη, Τηλ.: +30 2310 633 802, Κιν. +30 6977 084 879), πριν από ένα μήνα (12/4/2015, ώρα 10:45π.μ.) καθώς και μια ακτινογραφία θώρακος (αρχείο: chest_x-ray.jpg, Euromedica, ιδιωτικό διαγνωστικό κέντρο, Οδός Αγίας Σοφίας 3, 54623 Θεσσαλονίκη, Τηλ. +30 2310 257231, +30 2310 221200, Fax: +30 2310 257236, e-mail: kentrouthes@euromedica.gr) με διάγνωση: «πύκνωση, ατελεκτασία, ανύψωση ημιδιαφράγματος».
Παράγοντες κινδύνου λόγω υπέρτασης: Υπόταση (τάση προς λιποθυμία, ναυτία), Καρδιακή ανεπάρκεια (αύξηση βάρους, περιορισμός της άσκησης), Στηθάγχη / έμφραγμα του μυοκαρδίου (ECG, πόνος), Εγκεφαλικό επεισόδιο (μούδιασμα υπαισθησία αστάθεια), Υπερτασική κρίση (πονοκέφαλος, αίσθημα παλμών).
Η κα Νικολαΐδου πέραν από τη δημιουργία ενός ηλεκτρονικού προσωπικού φακέλου υγείας για την τυπική παρακολούθηση της υγείας της, έχει ενημερωθεί από μία φίλη της ότι μπορεί να χρησιμοποιεί την ηλεκτρονική εφαρμογή PinCloud με τη βοήθεια ενός δικού της ανθρώπου που να έχει περισσότερη εξοικείωση από ότι η ίδια με τους υπολογιστές και έτσι θέλει να εγγράψει και την κόρη της Σωτηρία Γεωργιάδου (κάτοικος Ρήγα Φεραίου 166, Συκιές 56626, Θεσσαλονίκης, τηλ. +30 2310 614 345, κιν. 6936 755 680, e-mail: s.georgiadou1975@gmail.com) και να της αναθέσει την καταχώρηση του ιστορικού της.
Η κα Νικολαΐδου θέλει να μπορεί να χειρίζεται ικανοποιητικά το σύστημα καθημερινά από τον υπολογιστή στο σπίτι της (μεταγευματικές μετρήσεις σακχάρου, μετρήσεις πίεσης και λεπτομέρειες για την άσκησή της –π.χ. περπάτημα για 35 λεπτά- ημερησίως και τέλος εβδομαδιαία μέτρηση βάρους) και για αρχή να μπορεί η κόρη της να καταχωρήσει τα όσα διαθέτει από το ιστορικό της μέχρι στιγμής (σε χειρόγραφα αντίγραφα) και στη συνέχεια να μπορεί η κόρη της να βλέπει και να διορθώνει τις πληροφορίες που θα καταχωρεί καθημερινά.
Επίσης, μελλοντικά θέλει να μπορεί να μοιράζεται με ασφάλεια τις πληροφορίες που καταχωρεί (μέρος των πληροφοριών αυτών), με τους γιατρούς της, καθώς και να μπορούν κάποιοι από αυτούς να έχουν πρόσβαση στην εισαγωγή νέων δεδομένων υγείας.
Η κα Γεωργιάδου, μετά από μερικές εβδομάδες αποφασίζει να ανοίξει και δικό της λογαριασμό (ως βασικός ιδιοκτήτης), και πλέον στο PinCloud διαχειρίζεται εκτός από της μητέρας της και τον δικός της φάκελο υγείας.

Video 1.1: Δημιουργία λογαριασμού ασθενούς

Video 1.2: Διαχείριση ιστορικού από τον ασθενή

Video 1.3: Εξουσιοδότηση σε άλλον χρήστη

Video 1.4: Προσωπικός φάκελος εξουσιοδοτημένου χρήστη



Σενάριο 2: Διασύνδεση με συμβεβλημένο γιατρό

Το σενάριο αυτό εστιάζει στη χρήση του PinCloud από ιδιώτες ιατρούς που είναι εγγεγραμμένοι στο δίκτυo PinCloud ώστε να έχουν πρόσβαση στον ιατρικό φάκελο και τα δεδομένα υγείας των πελατών τους. Φυσικά, όλοι οι ασθενείς θα πρέπει να είναι ήδη χρήστες του PinCloud (ιδιοκτήτες λογαριασμού) και να τους έχουν παραχωρήσει το απαραίτητο σχετικό δικαίωμα πρόσβασης).

  • Νέα πρόσκληση εξουσιοδότησης (προς επαγγελματία υγείας)
  • Τηλεδιάσκεψη με ιατρό
  • Λήψη παραπεμπτικού
  • Έλεγχος Κατάστασης Ηλεκτρονικού Παραπεμπτικού
  • Εγγραφή ιατρού στο σύστημα
  • Αποδοχή εξουσιοδότησης παρακολούθησης ασθενούς
  • Αναζήτηση ασθενούς
  • Προβολή φακέλου ασθενούς


Πλαίσιο

Ο Δρ. Παντελίδης Μανώλης είναι Παθολόγος που διατηρεί εδώ και 11 χρόνια ιδιωτικό ιατρείο στην οδό Επταπυργίου, Συκιές 56626 Θεσσαλονίκη (Τηλ.: +30 2310 611 701, Κιν. +30 6944 678 400). Ο Δρ. Παντελίδης είναι συμβεβλημένος με τον ΕΟΠΥΥ. Το πελατολόγιό του περιλαμβάνει ασθενείς διαφόρων ηλικιών που καλύπτουν όλες τις ηλικίες από 21 έως 93 ετών, με σχεδόν όλο το φάσμα των ασθενειών. Ο συνολικός αριθμός των εγγεγραμμένων πελατών (δηλαδή πιθανοί ασθενείς) είναι 993. Κατά μέσο όρο την ημέρα, επισκέπτονται το ιατρείο του, στην πρωινή συνεδρίαση, από 15-20 προγραμματισμένοι ασθενείς, συνήθως 3-5 επιπλέον ασθενείς έρχονται χωρίς ραντεβού για μια γρήγορη εξυπηρέτηση, π.χ. για την παροχή οδηγιών λήψης φαρμάκου, κ.λπ. Ο μέσος χρόνος που διατίθεται ανά ασθενή είναι 10 λεπτά, ωστόσο, ο Δρ. Παντελίδης μπορεί να δαπανήσει, με έναν ασθενή, όσο χρόνο απαιτεί η περίπτωση.
Ο Δρ. Παντελίδης, εδώ και χρόνια, χρησιμοποιεί ένα ιδιωτικό μηχανογραφημένο σύστημα, το οποίο περιλαμβάνει όλο το ιατρικό ιστορικό των πελατών του, τις αγωγές τους, εργαστηριακά αποτελέσματα, κ.λπ. Εντούτοις, μόλις έμαθε για το σύστημα PinCloud και τις παρεχόμενες υπηρεσίες του, αποφάσισε να συμβληθεί με το δίκτυο αυτό ώστε να βελτιώσει την επικοινωνία του και την ποιότητα της παροχής των υπηρεσιών που προσφέρει στους ασθενείς του που είναι και χρήστες του PinCloud. Για τους πελάτες του που είναι και χρήστες του PinCloud, προσφέρει τη (α) δυνατότητα ενημέρωσης του ιατρικού φακέλου, μετά από κάθε επίσκεψη (καταχώρηση των αποτελεσμάτων της επίσκεψης, κλπ.), (β) δυνατότητα «άτυπης» παρακολούθησης εξ αποστάσεως μέσω περιοδικής λήψης και ανάλυσης ιατρικών δεδομένων του ασθενούς, (γ) δυνατότητα «τηλεφωνικού» ραντεβού μέσω τηλεδιάσκεψης και τον εξ αποστάσεως έλεγχο των πρόσφατων καταγραφών υγείας του ασθενούς, (δ) δυνατότητα έκδοσης και καταχώρησης στο PinCloud νέων παραπεμπτικών και συνταγογραφήσεων, (ε) δυνατότητα αποστολής ενημερώσεων και συμβουλών, κλπ.
Στις 14/06/2015, έρχεται προγραμματισμένα στο ιατρείο του γιατρού για τον καθιερωμένο έλεγχο της υγείας της η κα Γεωργία Νικολαΐδου (βλ. Βασικό σενάριο). Στο πλαίσιο της επίσκεψης αυτής η ασθενής δήλωσε πως νιώθει από το πρωί σαν να έχει πυρετό. Ο γιατρός έκανε τις εξής μετρήσεις: Respiratory rate: 15 ανά λεπτό, 85 σφυγμούς ανά λεπτό, αρτηριακή πίεση 140/90, Oxygen saturation : 95%, θερμοκρασία 38,2. Επιπλέον, με μια πρόχειρη εξέταση διαπιστώνεται ότι η κα Νικολαΐδου ίσως παρουσιάζει κάποια πρωταρχικά σημάδια Parkinson. Ο γιατρός διέγνωσε επιβεβαιωμένη «βακτηριακή λοίμωξη» για την οποία «έγραψε» στην κα Νικολαΐδου αντιβίωση, καθώς και υποψία Parkinson (ανεπιβεβαίωτη διάγνωση καθότι χρειάζεται εξέταση νευρολόγου) για την οποία εξέδωσε παραπεμπτικό μαγνητικής τομογραφίας εγκεφάλου και επίσκεψης σε νευρολόγο. Επίσης ζήτησε από την κα Νικολαΐδου να καταγράφει στο σύστημα τις επόμενες μέρες τρεις φορές την ημέρα τους σφυγμούς, την πίεση και τη θερμοκρασία της.
Την ίδια μέρα, αμέσως μετά την κα Νικολαΐδου, στο ιατρείο του γιατρού έρχεται, εκτάκτως (χωρίς ραντεβού), ο κος Ανδρέας Σωτηρίου ετών 51 (12/3/1964). Ο κος Σωτηρίου ξύπνησε το πρωί με έντονο κνησμό και πρήξιμο κι επισκέπτεται για πρώτη φορά τον Δρ. Παντελίδη. Διαθέτει λογαριασμό στον PinCloud (ΑΜΚΑ 12036499999). Ο γιατρός αφού έλαβε σχετική εξουσιοδότηση από τον κο Σωτηρίου, ανέτρεξε στον ηλεκτρονικό φάκελο του ασθενούς και καταχώρησε τις εξής μετρήσεις: Respiratory rate: 18 ανά λεπτό, 65 σφυγμούς ανά λεπτό, αρτηριακή πίεση 120/80, Oxygen saturation: 96%, θερμοκρασία 37,7. Ο ασθενής επιδεικνύει στο γιατρό το βιβλιάριο υγείας, όπου μεταξύ άλλων υπάρχει διάγνωση αλλεργιολόγου που αναφέρει ότι έχει ήπια αλλεργία στο αγριόχορτο (ragweed) που του προκαλεί πυρετό (fever) και κνησμό (itching). Ο Δρ. Παντελίδης αναλαμβάνει να ενημερώσει τον φάκελο PinCloud του κου Σωτηρίου για την αλλεργία και έπειτα για τη διάγνωση της σημερινής επίσκεψης που είναι αλλεργική αντίδραση (allergic reaction), και του «έγραψε» διήμερη άδεια από την εργασία του.
Μετά από 3 μέρες, ο κος Παντελίδης, σε ένα κενό του, επισκέφθηκε τον φάκελο της κα Νικολαΐδου και έλεγξε τις μετρήσεις που της είχε ζητήσει να κάνει καθημερινώς αυτές τις μέρες. Διαπίστωσε ότι ο πυρετός της δεν έχει πέσει ικανοποιητικά οπότε, κατόπιν και μιας σύντομης τηλεδιάσκεψης μαζί της στη διάρκεια της οποίας τις υπέβαλε ερωτήσεις σχετικά με τη διατροφή, την όρεξή της, κλπ., την παρέπεμψε να επισκεφθεί το νοσοκομείο για εξετάσεις αίματος και ούρων.

Video 2.1: Δημιουργία λογαριασμού ιατρού

Video 2.2: Δημιουργία λογαριασμού ασθενούς

Video 2.3: Εξουσιοδότηση σε ιατρό

Video 2.4: Χρήση φακέλου ασθενούς από εξουσιοδοτημένο ιατρό


Σενάριο 3&4: Διασύνδεση με συμβεβλημένο Νοσοκομείο, Διασύνδεση με συμβεβλημένη υπηρεσία τηλεϊατρικής

Το σενάριο 3 εστιάζει στη χρήση του PinCloud από χρήστες που είναι πελάτες και σε δομές υγείας που είναι συμβεβλημένες με το PinCloud και οι οποίες έχουν προχωρήσει σε διασύνδεση των ηλεκτρονικών τους φακέλων με την πλατφόρμα του PinCloud (π.χ., Νοσοκομείο «Υγεία»). Οι ιατροί συνεργαζόμενοι με το Νοσοκομείο καταχωρούν δεδομένα και στοιχεία στα συστήματα του Νοσοκομείου και αυτομάτως ενημερώνεται αναλόγως και ο προσωπικός φάκελος των ασθενών αυτών στο PinCloud.

Το σενάριο 4 εστιάζει στη χρήση του PinCloud από ιδιώτες ιατρούς που είναι εγγεγραμμένοι στο δίκτυo PinCloud ώστε να έχουν πρόσβαση στον ιατρικό φάκελο και τα δεδομένα υγείας των πελατών τους. Φυσικά, όλοι οι ασθενείς θα πρέπει να είναι ήδη χρήστες του PinCloud (ιδιοκτήτες λογαριασμού) και να τους έχουν παραχωρήσει το απαραίτητο σχετικό δικαίωμα πρόσβασης).

Πλαίσιο

Σενάριο 3: Το Νοσοκομείο ΥΓΕΙΑ είναι το πρώτο μεγάλο Ιδιωτικό Νοσηλευτικό Ίδρυμα που λειτούργησε στην Ελλάδα το 1974 και μία από τις μεγαλύτερες ιδιωτικές Νοσοκομειακές Μονάδες της χώρας μας. Στο ΥΓΕΙΑ οι ιατρικές πληροφορίες παράγονται και αποθηκεύονται σε ειδικά συστήματα που είναι διασυνδεμένα απλά σε επίπεδο λειτουργίας. Πρόσφατα το νοσοκομείο αποφάσισε να συμβληθεί με την πλατφόρμα PinCloud και να προσφέρει σε πελάτες του που είναι και χρήστες της πλατφόρμας αυτής τη δυνατότητα της αυτόματης ενημέρωσης των προσωπικών τους φακέλων υγείας που διατηρούν οι πελάτες του νοσοκομείου στην εν λόγω πλατφόρμα αποθήκευσης και διαμοιρασμού προσωπικών δεδομένων υγείας. Με το τον τρόπο αυτό, η πλατφόρμα PinCloud λειτουργεί σε ανώτερο επίπεδο επικαλύπτοντας όλες τις πιθανές μεμονωμένες ηλ. εφαρμογές του Νοσοκομείου αντλώντας κάθε πιθανή πληροφορία με ιατρικό ενδιαφέρον και παρουσιάζοντάς τις συγκεντρωμένα και δομημένα στον ενδιαφερόμενο, ανά πάσα στιγμή και από οπουδήποτε.
Στις 29/06/2015, επισκέπτεται τα εξωτερικά ιατρεία του Νοσοκομείου η κα Γεωργία Νικολαΐδου (βλ. Βασικό σενάριο), η οποία βρίσκεται στην Αθήνα σε ταξίδι, ανήσυχη και με ενοχλήσεις από ένα μικρό όγκο στη βουβωνική χώρα. Εκεί της γίνεται διάγνωση βουβωνοκήλης και προγραμματίζει άμεσα περαιτέρω εξετάσεις και στη συνέχεια επέμβαση (λαπαροσκοπική). Η κα Νικολαΐδου ενημερώνεται ότι το Νοσοκομείο είναι συμβεβλημένο με την πλατφόρμα PinCloud, οπότε υποβάλει αίτημα διασύνδεσης με το Νοσοκομείο, ώστε να ξεκινήσει άμεσα και αυτόματα να ενημερώνεται ο προσωπικός της φάκελος στο PinCloud. Επιπλέον, κατά την διάρκεια της εξέτασης από ειδικό χειρουργό, αποφασίζει να δώσει στον εν λόγω γιατρό επιπλέον (ατομική) εξουσιοδότηση πρόσβασης στο φάκελό της, ώστε αυτός να λάβει πριν την επέμβαση πλήρη εικόνα του ιστορικού της.
Με την επιστροφή της στο σπίτι, στη Θεσσαλονίκη, επικοινωνεί με τον γιατρό της τον κ. Παντελίδη (βλ. σενάριο Α), τον ενημερώνει και του ζητάει να μπει στο φάκελό της και να ενημερωθεί λεπτομερώς.
Σημείωση: Σε αυτό το σενάριο, όλες οι εγγραφές δεδομένων στον φάκελο PinCloud του ασθενούς, παράγονται από τα συστήματα του Νοσοκομείου και στη συνέχεια προωθούνται ως αντίγραφα στην πλατφόρμα PinCloud.

Σενάριο 4: Η υπηρεσία vida24 της VIDAVO διατίθεται σε άτομα με χρόνιες παθήσεις μέσω των ιατρών που τους παρακολουθούν, αλλά και σε πολίτες που επιθυμούν την παρακολούθηση της φυσικής τους κατάστασης, καθώς και σε διαγνωστικά κέντρα, ιδιωτικές κλινικές, ασφαλιστικές εταιρίες και νοσοκομεία. Το σύστημα επιτρέπει τη συνεχή επικοινωνία του ιατρού και του πολίτη μέσω ενός διαδικτυακού κέντρου επικοινωνίας. Ο χρήστης, ανάλογα με την πάθησή του, εφοδιάζεται με την κατάλληλη συσκευή καταγραφής βιολογικών σημάτων (ηλεκτροκαρδιογράφο, σπιρόμετρο, οξύμετρο, πιεσόμετρο, γλυκοζόμετρο, καρδιοτοκογράφο, πολυσυσκευή καταγραφής 5 βιολογικών σημάτων) και λογισμικό λήψης & διαχείρισης ιατρικού σήματος. Οι καταγεγραμμένες μετρήσεις, μεταφέρονται μέσω bluetooth σε συσκευή ασύρματης πρόσβασης (κινητό τηλέφωνο, PDA, H/Y) και προωθούνται σε ένα κέντρο επικοινωνίας, όπου είναι διαθέσιμες συνεχώς (24 ώρες). Για τους πελάτες της VIDAVΟ που είναι και χρήστες της πλατφόρμας PinCloud, υποστηρίζεται η αυτόματη προώθηση των μετρήσεων αυτών και στον προσωπικό τους φάκελο στο PinCloud. Η κα ΝΙΚΟΛΑΙΔΟΥ (βλ. Βασικό σενάριο) πρόσφατα έγινε πελάτης της υπηρεσίας vida24 και κάνει καθημερινά χρήση της πλατφόρμας vidavo.

Video 3.1: Σύστημα Τηλεϊατρικής Vidavo